Ai missäkö Paimen? Älä siitä huoli, mennään vaan entisten pyhien askelissa!

perjantai 30. syyskuuta 2011

Sananselitystä Tampereelta

Lukijamme, nimimerkki Virvoittunut, kertoo käyneensä Tampereella seuroissa. Hänen referaattinsa puheesta pyydämme ottaa päivän hartaustekstiksi.

"Puheen aluksi pyydän lukea rohveetta Jesajaa (Jes. 6:1-8):

1 Sinä vuonna, jona kuningas Ussia kuoli, näin minä Herran istuvan korkialla ja korotetulla istuimella, ja hänen vaatteensa liepeet täyttivät templin.
2 Seraphit seisoivat häntä ylempänä, ja kullakin oli kuusi siipeä: kahdella he peittivät kasvonsa, kahdella jalkansa, ja kahdella he lensivät.
3 Ne huusivat toinen toisellensa ja sanoivat: Pyhä, pyhä, pyhä, Herra Zebaot: kaikki maa on täynnä hänen kunniaansa;
4 Niin että pihtipielet vapisivat heidän huutonsa äänestä, ja huone täytettiin savulla.
5 Niin minä sanoin: voi minuani! minä hukun, sillä minulla on saastaiset huulet, ja asun sen kansan seassa, jolla on saastaiset huulet; sillä minun silmäni ovat nähneet kuninkaan, Herran Zebaotin.
6 Niin lensi yksi Seraphimeista minun tyköni, jolla oli kädessä tulinen hiili, jonka hän otti hohtimilla alttarilta,
7 Ja rupesi minun suuhuni, ja sanoi: katso, tällä olen minä ruvennut huuliis, että sinun pahat tekos otettaisiin sinulta pois, ja sinun rikokses olis sovitettu.
8 Ja minä kuulin Herran äänen, että hän sanoi: kenenkä minä lähetän? kuka tahtoo olla meidän sanansaattajamme? Mutta minä sanoin: tässä minä olen, lähetä minua.
 
Käymme nyt toiseen kertaan tekstiä tarkastelemaan:

1. jae: vaatteen liepeet täyttivät temppelin - elävä usko on vain Jumalan valtakunnassa. Vaikka erityisesti teille nuorille saatetaan sanoa, että kyllä muuallakin tulee autuaaksi, niin se ei ole totta.
2. jae: kuusi siipeä - viittaa siihen, kuinka maailma luotiin kuudessa päivässä ja seitsemäntenä Jumala lepäsi
3. jae: pyhä, pyhä, pyhä - Jumala on kolmiyhteinen: Isä, Poika ja Pyhä Henki
4. jae: savu - tuttu olo sellaiselle, joka on synnin hädässä, kuten Jesaja
5. jae: Jesaja rukoili parannuksen armoa kohdalleen. Synnit polttivat tunnolla.
6. jae: Jesaja lähestyi Jumalan lapsia, jotka auttoivat epäuskoisen Jesajan takaisin Jumalan valtakuntaan. Pihdit viittaavat Jumalan erilaisiin työkaluihin.
7. jae: ks. jakeen 6. selitys
8. jae: Pyhä Henki alkoi oitis tehdä työtään Jesajassa. Näin saamme tänäkin iltahetkenä jäädä. Aamen."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Näin saamme jäädä yhdessä tälläkin hetkellä uskomaan kommentoijista hyvää.