Ai missäkö Paimen? Älä siitä huoli, mennään vaan entisten pyhien askelissa!

keskiviikko 24. heinäkuuta 2013

Usko ei aukea järjelle

Kuten me uskovaiset hyvin tiedämme, uskonasiat eivät aukea järjelle. Usko on paradoksi, se on epäloogista ja järjenvastaista, kuten seuraavista väittämistä huomaamme:

  • Pelastus ei tule tekojen kautta, mutta silti uskon voi kieltää teoillaan 
  • Emme me elä lain alla, vaan armon alla, mutta kristitty ei silti voi tehdä sitä tätä ja tuota 
  • Usko/uskomme ei muutu, mutta silti tämä on elävä usko/kristillisyys 
  • Seurakunnassa on vain erehtyväisiä ja monessa heikkoja veljiä, mutta seurakunta ei voi erehtyä 
  • Usko on omakohtainen, mutta muut määrittelevät sen, mitä omakohtainen usko pitää sisällään 
  • Ehkäisy on kaikissa muodoissaan aina synti, mutta tietyissä tilanteissa ja tietyn ajan (jos lääkäri määrää) se lakkaa olemasta syntiä 
  • Vain Jumala näkee sydämeen, mutta voimme ihmisen teoista ja ulkonäöstä päätellä ihmisen sydämen tilan 
  • Uskomme perustuu Raamattuun, mutta Raamattua ei tarvitse eikä kannata omin päin lukea 
  • Pelastumme yksin uskosta, mutta pelastukseen tarvitaan vl-uskovaisen synninpäästö 
  • Jumalan luomistyöhön ei saa puuttua ehkäisemällä, ei kalenteria laskemalla tai mekaanisin keinoin, mutta kuitenkin lapsettomuushoidoissa saa vapaasti toteuttaa vaikka kuinka pitkälle viedyt toimenpiteet 
  • Puhujat on yhtä vajavaisia ja syntisiä kuin me muutkin, mutta eikö ole kauheaa, että ihmiset lähtevät kritisoimaan heidän saarnojaan nykyään! 
  • Ahneus on kaiken pahan alku ja juuri, mutta kuitenkin Jumala on luvannut antaa myös ajallista siunausta niin kuin hän antoi Abrahamillekin 
  • Korvakorut ovat merkki siitä, että et ole samalla tavalla uskomassa kuin me, mutta venäläiset korvakorunaiset ovat aivan samalla tavalla uskomassa kuin mekin. 
  • Seuroissa on Pyhä Henki, sillä Jeesus on luvannut olla siellä missä kaksi tai kolme on koolla hänen nimessään, mutta Pyhä Henki ei ole muissa hengellisissä tapahtumissa missä on monia koolla hänen nimessään 
  • Ry:llä ei puhu puhuja vaan itse Kristus, mutta silti joskus puhujat pitää laittaa hyllylle puheiden vuoksi 
  • Emme äänestä kristillisdemokraatteja, koska emme halua sekoittaa uskontoa ja politiikkaa, mutta äänestämmehän kuitenkin aina uskovaisia ehdokkaita, että politiikassa vallitsisivat oikeat arvot 
  • Vasemmistolaisia emme halua äänestää, sillä heidän ideologian perustaja oli väärässä uskossa, mutta uskontoa ja politiikkaa emme halua olla sekoittamassa

4 kommenttia:

  1. Luettelo on kallis totistus elävästä kristillisyydestä, sen opilliselta kannalta.

    On myös aihetta olla huolissaan niistä uskonystävistä joilla on erilaisia käsityksiä esim. lapsi-asiasta kuin Jumalanvaltakunnassa on tähän asti opetettu. Ja mikä huolestuttavinta, nämä pystyvät sen perustelemaan vieläpä Raamatulla. Tällaiseen ei ole totuttu.

    Se on kaikkein huolestuttavinta ja he perustelevat käsityksensä Raamatulla. Vakava huolenaihe.

    VastaaPoista
  2. Tämäkään ei aukea järjelle:

    SRK:laisen opin tukeminen selittämällä loogisesti Raamattua on "Sanan selittämistä"

    SRK:laisen opin kyseenalaistaminen selittämällä loogisesti Raamattua on "järkeilyä

    VastaaPoista
  3. "Emme ole sellaisia omavanhurskaita, että yrittäisimme teoilla päästä taivaaseen, mutta jos tekee vääriä tekoja, on kieltänyt uskon teoillaan eikä pääse taivaaseen"

    VastaaPoista
  4. Rahapelit ja veikkaus ovat syntiä, mutta on katsottu hyväksi osallistua paikallisen Siionin narutuksiin ja arvontoihin esim. myyjäisissä. Myöskään osakekauppa ei ole syntiä, vaikka siinä rahansa riskeeraakin.

    T. Heikko Veli

    VastaaPoista

Näin saamme jäädä yhdessä tälläkin hetkellä uskomaan kommentoijista hyvää.