Ai missäkö Paimen? Älä siitä huoli, mennään vaan entisten pyhien askelissa!

sunnuntai 23. joulukuuta 2012



Jumalan valtakunnan syntityöryhmä on saanut mietintönsä valmiiksi. Viime aikoina tämän maailman ihmisiltä on hämärtynyt synnin käsite. Siksi katsottiin välttämättömäksi ohjeistaa synnin orjien kuormitettuja omiatuntoja jaottelemalla synnit eri vakavuusluokkiin.




1. Luokka: Synnit, jotka Kristus on sovittanut ja jotka ovat aina anteeksi jos olet uskomassa (ei silloin jos olet uskossa).
Näitä ei tarvitse erikseen pyytää anteeksi.

    • Lähimmäisen rakkauden rikkominen
    • Pyhätyö, jos se tehdään rauhanyhdistyksen toimintaa varten
    • Ahneus
    • Kateus
    • Väärän todistuksen kertominen lähimmäisestä, mikäli se johtokunnan jäsenten tahi muiden vakaiden uskonveljien suojelemiseksi on välttämätöntä
    • Lain rikkominen mikäli siitä ei ole haittaa Jumalan valtakunnan työlle
    • Ei-vanhoillislestadiolaisten tuomitseminen helvettiin
    • Jumalan valtakuntaa vastaan nousseiden lihavien lampaiden tuomitseminen helvettiin
    • Rasistiset vitsit
    • Pröystäily muotivaatteilla, kultakoruilla (pl. korvakorut: katso kohta 3), sikakalliilla autoilla, linnamaisilla omakotitaloilla jne...
    • Lähimmäisen auttamatta jättäminen, jos hän joutuu jonkun sellaisen vakaan veljen kaltoin kohtelemiseksi, josta seurakunnalla on hyvä todistus
    • Valehtelu, jos se on tarpeen antaaksemme maailmalle erilaisen kuvan siionin ohjesäännöstä kuin mitä me haluamme armoneuvoin toisille Jumalan lapsille antaa
    • Köyhien auttamatta jättäminen (Jeesushan sanoi: Köyhät teillä on aina)
    • Raamatun kieltämien perinnäissääntöjen vaatiminen muilta uskovaisilta, kunhan niitä kutsutaan armoneuvoiksi





2. luokka: Synnit, jotka Kristus ehti sovittaa vain tietyillä paikkakunnilla.
Oman siionisi statuksen voit varmistaa kysymällä oman rauhanyhdistyksen synti- tai hoitoyhteyshenkilöltä, tahi esittämällä kysymyksen seurakuntapäivillä kysyvällä vaan ei kyseenalaistavalla mielellä. Nämä synnit hoituvat käymällä seuroissa ja kuulemalla siellä yleistä synninpäästön sovintosaarnaa. Omakohtaista kädennostamista ei vaadita, ellei seurakunnan paimenet sitä vaadi


    • Kevyt kasvojen puuterointi
    • Finnien peittäminen peittovoiteella
    • Esilaulaja rauhanyhdistyksellä
    • Joulupukki ry:n joulujuhlassa
    • Vesa-Matti Loirin joululaulujen kuunteleminen
    • Vanhojen iskelmien soittaminen sähköpianolla
    • Teatterissa käynti koulun kanssa
    • Youtube
    • Maksullisten tv-kanavien katselu netistä tietokoneelta
    • Alkoholittoman alkumaljan ottaminen tämän maailman tilaisuuksissa jos niihin joutuu työn puolesta
    • Seurakunnan päiväkerhoissa käyminen
    • Jumalanpalvelukseen osallistuminen, jos saarnan pitää epäuskoinen pappi
    • Asumuseron ottaminen jos puoliso on väkivaltainen tai pettäjä
    • Ehkäisy mikäli se tulee sivuvaikutuksena kun hoidetaan   äitiä, jonka henki on vaarassa fyysisen vamman vuoksi
    • Alkoholiton siideri
    • Uskonasioista keskusteleminen intternetissä






3. luokka: Synnit joita Kristus ei ole sovittanut eli joiden tekeminen on merkki uskon sammumisesta.  
Näihin synteihin joutuvan voidaan katsoa kieltäneen uskonsa teoillaan, ja hänet voidaan ns. Kristuksen kenttäoikeuden nojalla (kutsutaan myös Kristuksen poikkeuskirkkolaiksi) tuomita helvettiin nopeutetussa menettelyssä ilman oikeudenkäyntiä ja syyllisen kuulemista. Julkinen anteeksipyyntö yhdessä päättyneen syntielämän kanssa johtaa näistä synneistä puhdistumiseen. Seurakunnan vakaina tuntemat veljet voivat tarpeen vaatiessa antaa poikkeuslupia näistä poikkeamiseen sekä toisaalta lisätä uusia syntejä mikäli se on Jumalan valtakunnan rakennukseksi.


    • Korvakorut
    • Raskas tai keskiraskas meikki (huulipuna, ripsiväri, kynsilakka)
    • Punainen tai sininen tukka
    • Maailmallinen musiikki (määrittelyn tekee aina paikallisen seurakunnan ankarimman syntikäsityksen omaava veli tai sisar)
    • Televisio (ei televisio laitteena vaan sen jumalatoin ohjelma josta tulee paha meno ja kussa pilkkaajat istuvat)
    • Avioero (poikkeuslupa merkittävissä asemissa oleville voidaan myöntää tarvittaessa)
    • Ehkäisy muissa kuin kohdassa 2 mainituissa poikkeustilanteissa
    • Naispappeuden kannattaminen tai suhtautuminen välinpitämättömästi sen vastustamiseen
    • Alkoholi, myös ykkösolut (kotikalja sallitaan, mutta ei kaupasta ostettuna)
    • Hämmentäminen, eli sen luuleminen ja/tai ääneen lausuminen että vanhoillislestadiolaisen opetuksen  Raamatun vastaiset kohdat olisivat Raamatun vastaisia
    • Hämmentäminen, eli Jumalan valtakunnan asioista puhuminen muuhun kuin ehdottoman ylistävään sävyyn tämän maailman medioissa tai internetissä
    • Asioista kysely kyseenalaistavalla mielellä eli ilman että etukäteen on hyväksynyt että kyselyn tulee päättyä turvalliseen ja hyväksi nähtyyn lopputulokseen
    • Oman henkilökohtaisen uskon vaarantaminen puolustamalla Jumalan valtakunnassa väärinkäytöksen kohteeksi joutunutta sisarta tai veljeä
    • Oman henkilökohtaisen uskon vaarantaminen moittimalla merkittävässä asemassa olevan veljen tai Jumalan valtakunnan tahi sen paikallisyhdistysten toimintaa
    • Huoneenhallitusopin tuomitseminen seurakunnan sisällä
    • Huoneenhallitusopin puolustaminen seurakunnan ulkopuolella (maailman ihmisille)
    • Jääkiekkopelissä käynti


    • Omavanhurskaus eli 1. luokan "syntien" välttely (varma merkki siitä, että yrittää tienata taivaspaikkaa teoillaan eli saattaa kanssasisaria ja -veljiä huonoon valoon)
    • Epäusko eli väite, että Jumalan valtakunta on muuallakin kuin vanhoillislestadiolaisuudessa
    • Epäusko siihen että Jumala on kolmiyhteinen (Isä, Poika ja Jumalan lapset) 

    • Monessa erehtyväisen "omantunnon" eli oman korvasyyhyn mukaan toimiminen silloinkin kuin erehtymätöin The Omatunto eli yhteistunto muuta vaatii
    • Sen väittäminen tämän maailman ihmisille, että vanhoillislestadiolaisuudessa uskotaan ja opetetaan, että Jumalan valtakunta on vain vanhoillislestadiolaisuudessa
    • Sen väittäminen että muutkin kuin vanhoillislestadiolaiset voivat pelastua (pois lukien tilanteet jossa tämä joudutaan sanomaan hätävalheena maailman ihmisille ettei maailma alkaisi repostelemaan ja väittämään että uskomme että     vain rauhanyhdistyksen kautta voi pelastua)
    • Eriseuraisuus eli sen väittäminen että SRK:n veljien määrittelemä Jumalan seurakunta voi erehtyä
    • Sen uskominen tahi ääneen lausuminen, että Jumalan valtakunnan historiassa tapahtuneet vääryydet ovat tapahtuneet
    • Murhetta tuottaneiden asioiden puiminen muuten kuin vähättelevään sävyyn


    • Kannan ottaminen Jumalan valtakunnassa murhetta tuottaneisiin asioihin, tai edes tapahtumien olemassaolon myöntäminen ennen kuin Jumalan valtakunnan pää-äänenkannattajassa tai muissa siionin julkaisuissa on julkaistu kristillisyyden kanta, joka kertoo turvallisen suhtautumistavan asiaan (esim. ns. "Maijan tarina")
    • Seurakunnan armoneuvojen väittäminen säännöiksi
    • Suhtautuminen seurakunnan armoneuvoihin niin kuin ne olisivat pelkkiä suositusten tyyppisiä neuvoja, joita voi noudattaa tai olla noudattamatta "omantuntonsa" (eli oman korvasyyhyn) mukaan
    • Sen väittäminen että meillä olisi sääntö- tahi syntilista
    • Muu syntielämä (määrittelemisoikeus on seurakunnan keskuudessa vakaina tunnetuilla veljillä)
    • Yllämainittuihin synteihin syyllistyneiden tervehtiminen jumalanterveellä





4. luokka: Synnit joita ei voi saada anteeksi, eli Pyhän Hengen pilkka.



    • Sen väittäminen, että pikkuesikoisetkin ovat uskovaisia ja voivat pelastua
    • Pikkuesikoisten tervehtiminen jumalanterveellä
    • Seurakunnan erehtymättömyysopin uskomattomuus (erehtymättömyys koskee vain vanhoillislestadiolaista seurakuntaa eli Jumalan seurakuntaa)
    • Spiritismi eli seurakunnan kuuliaisuuden alistaminen    Jumalan kuuliaisuudelle eli sen väittäminen että seurakunnan vaatimuksiakin pitäisi peilata Jumalan sanaa   vastaan
    • Väärä henki (jos luulet, että tämä kaipaa tarkempaa   selitystä, olet väärässä hengessä)




8 kommenttia:

  1. Jumalan terve!

    Sain vävypojaltani joululahjaksi tämän internetin ja ilahduin kun huomasin että täälläkin Jumalan sanaa saa aivan kuin vapaana olla kaikumassa. En tiennyt, että kristillisyydellämme on tällaisia nettijulkaisujakin, mutta kallis asja on että ovat olemassa.

    Mietin vain että onko oho siioni vähän huono nimi tällaiselle? Tietän että internetissä pitää tapella huomiosta tämän maailman roska ja lööppi lehtien kanssa, mutta joltensakkin tällainen nimi aivan kuin tuntuu vieraalta tällaisen vanhemman Jumalan lapsen korvassa. Voi olla sitäkin, että olen aika vanhanaikainen. Mutta on hyvä muistaa että usko ei muutu vaikka Päivämiehen kirjaisintyylikin voi muuttua. Miksei sitten tämmöinenkin nimi kelpaa.

    Mutta onpa hirvittävän mukava että saatiin viimeinkin tämä syntilista tänne. Minä nimittäin olen ollut tosi pahana. Siksi että: Meillä täällä meidän siijonissa oli viime viikonloppuna yksi puhuja, joka kehtasi pöntöstä sanoa että meillä ei muka ole syntilistaa. Laitoin kyllä Martta-sisaren sanomaan sille kahvilla että kyllä synti pitää vielä sentään synniksi sanoa vaikka halutaankin houkutella maailman ihmisiä Jumalan valtakuntaan. Liekö jotaki etelän liperaaleja tai niitä remontti ryhmäläisiä kun yrittää syntilistankin poistaa! Kyllä näistä asjoista pitää olla yhteinen käsitys Jumalan valtakunnassa, ja mikäpä onkaan siihen hyvempi kuin tämä internet. Jumalalle kiitos että loi meille internetin ja vävypojalle kun antoi minulle sitä internettiä mitä oli lahjaksi saanut!

    Jumalan rauhaan!

    Helli-mummu

    Ps. Onhan tämä myös Siionin lähetys lehdessä?

    VastaaPoista
  2. En keksi nyt mitään nasevaa huumoria tähän mutta tämä oli aivan loistava "artikkeli" tämä syntilista (jota meillä ei ole, ei ole, ei ole)

    VastaaPoista
  3. Mihin kohtan kuuluu se jos toivottaa Taivaan Isän siunausta uskottomalle hääparille?

    -Huolestunut

    VastaaPoista
  4. Jt!
    Minä erehdyin wakaallw puhujaweljelle sanomaan että meillä vanhollislestaatiolaisuutessa on käytännössä käytössä esikoisten menetelmä jossa seurakunnan vanhimmat ja silmäätekevät määräävät mitkä asiat ovat sopivia ja mitkä ei. Sain vastaukseksi tyrmistyneen hiljaisuuden.

    onko minulla enää paluuta? :´(

    VastaaPoista
  5. Mihinkähän listalle tämmöisen plokin pitäminen menisi, jos tekijät esiintyisivät omilla nimillään? Tai mihin kategoriaan? Veikkaan vihreää.

    VastaaPoista
  6. Jukolan Eeron periaatteella tämä menisi luokkaan "pienet kanaljavikkelyydet"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. körttimies kiittää, tämän blogin myötä kuva vanhoillisuudesta muuttui paljon paremmaksi! se on aina hyvä kun osaa itselle nauraa.
      Ja tiedän, että omassakin liikkeessäni on ja erityisesti on ollut vastaavantapaista ryhmäilyä kuuluisasta "punainen vaate on syntiä"-teemasta lähtien (taustahan sille oli, että aluksi punainen lanka oli kalliimpaa eli turhuutta mutta "laki" jäi voimaan vaikka langan hinta ei enää poikennutkaan muista langoista). eli kullakin liikkeellä on omat muotonsa ja tapansa.

      Veisaillaan yhdessä:
      Kyllä syntinenkin veisata saa...

      Poista
  7. Kiitos taas Siionin Seiskapäivälle!

    Olisi aika raju veto alkaa julkaista tämänhenkistä pienlehteä nimellä "7yötä"

    Loistavaa jälleen eritysen ilolla tervehdin tuota rankinta luokkaa, olen ollut joskus toivottamassa Vanhoillislestaadiolaissisarille ja veljilleni Jumalan Rauhaa, osa on vastannut asianmukaisesti, osalta tuli "Heippa!"

    Hauskinta oli viimeksi kun tämän tein, niin vanhoillinen totesi että "Jumalan Rauhaan ..minkähän synnin minä tässäkin taas tein?"


    Kertoo 'Pikkuesikoinen'
    -MarkusS

    VastaaPoista

Näin saamme jäädä yhdessä tälläkin hetkellä uskomaan kommentoijista hyvää.