Ai missäkö Paimen? Älä siitä huoli, mennään vaan entisten pyhien askelissa!

torstai 9. lokakuuta 2014

Siitä tunnet sä uskovaisen



Epäuskoisilla toimittajasedillä, tai vielä enemmän toimittajatytönhupakoilla on toisinaan vaikeuksia erottaa kuka on uskovainen. Siksi haastatteluihin saatetaan kelpuuttaa uskovaisia edustamaan vaikka mitä mätiä kaloja, joita meidänkin valittuin joukkoon on eksynyt. Siksi me Jumalan lapset olemmekin toimituksessamme keränneet oheisen lista, missä haastateltavan oma vastaus auttaa sijoittamaan hänet Jumalan valtakunnan kartalle, tai kartan ulkopuolelle

”Olen uskomassa, ja tämän Jumalan lasten joukon mukana tahdon olla matkaa tekemässä” = Keskeltä uskomassa
”Olen uskovainen” = Maan hiljaisia, oikea uskovainen
”Olen vanhoillislestadiolainen” = Epäilyttävä, mutta voi pitää uskovaisena kunhan on tarkkana
”Olen vanhoillislestadiolainen, mutta en hyväksy kaikkia virallisia kannanottoja” = Mätä kala: Siivellä eläjä, joka haluaa nauttia systeemin eduista, mutta välttyä ristin kantamiselta
”Taustayhteisöni on vanhoillislestadiolaisuus” = Kieltänyt uskonsa teoillaan: Tunnustaa uskoa, mutta sanoista ei välity rakkaus jumalanvaltakuntaa kohtaan
”Olen etninen vanhoillislestadiolainen” = Uskonsa kieltänyt saivarteleva sanaseppo, joka yrittää hämmentää keksimällä uusia termejä, vaikka maailma oikeasti on mustavalkoinen: me hyvät ja nuo pahat
”Olen entinen vanhoillislestadiolainen” = Hyväksyy reilusti, että ei pääse taivaaseen tämä joukon mukana vaan ryyppää, pettää ja rellestää itsensä helvettiin

”Olen mikä olen, puhuminenkin vl:stä ahdistaa” = Katkera uskosta synnin tähden luopunut luopio. Karta kuin ruttoa, tämä voi tarttua
”Kysymys ei ole minulle relevantti” = Agnostikko tai muu kummajainen
”Olen uskossa/tullut uskoon” = Huijari, koskaan ollutkaan uskovainen
Erityisesti maailman ihmisten on huomattava seuraava asia, joka ei välttämättä aukene ilman uskon silmiä. Uskovaiset saattavat kieltäytyä mitä ihmeellisimmistä asioista, joita he eivät osaa varsinaisesti perustella. Kun perustelu kuuluu ”Minulla on henkilökohtainen vakaumus” se tarkoittaa suomeksi ”Minulla ei ole henkilökohtaista vakaumusta, siksi en voi perustella.”

1 kommentti:

Näin saamme jäädä yhdessä tälläkin hetkellä uskomaan kommentoijista hyvää.